2010. július 9., péntek

Harry Potter a posztmodern gyermek

Drew Chappell 2008-as tanulmányában („Sneaking Out After Dark: Resistance, Agency, and the Postmodern Child in JK Rowling’s Harry Potter Series”, In: Children’s Literature in Education, 2008) a posztmodern gyermekek jellemzőit mutatja be a Harry Potter mesék világának segítségével. A posztmodern kor gyermekei ugyanis csakúgy, mint Harry Potter és barátai egy olyan világban élnek, ahol a jó és a rossz nem egyértelműen különül el, ahol a gyerekek megtalálják a módot arra, hogy kiteljesítsék képességeiket és meghaladják a számukra előírt szerepeket. A dolguk nem könnyű, hiszen számos lehetőség közül választhatnak, meg kell küzdeniük a bizonytalanságokkal, így kell megtalálniuk a helyes utat. Ezek a gyermekek készek arra, hogy felelősséget vállaljanak és irányításuk legyen a dolgok felett. A posztmodern gyermekkel szemben a modern kor gyermekeinek élete számos szempontból egyszerűbb volt. A jó és rossz egyértelműen elkülönült, illetve arra lettek tanítva, hogy elfogadják a szabályokat. Ezzel együtt a szerepük szerint jobban ki voltak szolgáltatva a felnőttek világának és egyúttal a választási lehetőségeik is korlátozottabbak voltak. Példa erre a gyermekfilmek világából Twist Olivér, az Óz a csodák csodájának Dorothy-ja, vagy Charlie Bucket a Charlie és a Csokoládégyárból.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése