2010. július 14., szerda

Fogyasztási szokások családforma szerint, azaz máshogy vásárol egy egyedülálló szülő, mint egy nagycsaládos?

Több kutatás igazolt összefüggést a családforma és a fogyasztási szokások között (pl. Ahuja et al 1998, Tinson - Nancarrow - Brace 2008). Általánosságban elmondható, hogy az egyszülős háztartások anyagi helyzete rosszabb, ami befolyásolja kiadásaikat, bár ez nem magyaráz meg minden eltérést a vásárlási szokásokban. Kutatási eredmények szerint az egyedülálló anyák gyakrabban vásárolnak együtt a gyermekükkel, illetve ugyanígy az a gyermek, akit egyedül nevelnek, gyakrabban vásárol önállóan saját maga és családja részére összehasonlítva a kétszülős családokkal.
Ezzel szemben a vegyes, mozaik családokban (patchwork vagy blended family) élő szülők ritkábban kérik ki a gyerekek tanácsát, amikor vesznek maguknak valamit.
Összességében az egyszülős családban vesz részt a gyermek legerősebben a család döntéseiben, ami a nagyobb vásárlásokra is igaz, például döntés családi nyaralásról. Ennek oka gyakran az, hogy nincs is más, akivel meg lehetne beszélni ezeket a döntéseket. A vegyes, mozaik családok döntései gyakran kevésbé demokratikusak a komplexebb családfelépítésnek köszönhetően, azaz gyakoribb, hogy a gyerekek véleményének meghallgatása után végül a szülők döntenek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése