Egy fantasztikus kis könyvet sikerült
beszereznem az Antikvarium.hu segítségével. Kurzweil Anna Erzsébet “A család
válsága a jelenkori francia regényben” 1937-ben jelent meg és az I.
világháborút követően foglalkozik a család válságával és azzal, ahogyan a
francia regények feldolgozzák a témát.
A szerző Trisztán és Izolda (Thomas de Bretagne)
12. századi történetétől kezdve, számos író és mű felsorolásával, köztük Stendhal
(Le Rouge et le Noir) és Balzac (Le lys dans la vallée) művein keresztül az I.
világáború után megjelent írók (Bazin, Baumann, Bordeaux és Borget) munkájáig
tekinti át a francia regények családképét.
Egyrészt érdekes az elemzése, amit a
családról ír a francia regények világát felidézve, másrészt érdekes az, ahogyan
ő ír róla, a 30-as évek Magyarországán. Megfogalmazása szerint (4.o.) „a család
a házastársak szeretetére van alapítva, egyensúlya pedig a családfő
tekintélyére, a családtagok kölcsönös engedelmességére”. És itt ne romantikus
vagy szenvedélyen nyugvó szeretetet képzeljünk el, hanem ideális családként
Mauriac „Le Mystére Frontenac” regényéből kiindulva egy olyan családot, ahol
nem a boldogság a fontos, „hanem hogy a közért, a család érdekében
munkálkodhassanak. Egymás iránti szeretetük elégséges a viszályok
elhárítására.” (5.o.) Majd ugyanitt kifejti, hogy ugyanakkor „a mai társadalom
felfogása a házasságról és a családról szabadabb. Nem kívánja sem a családfő
abszolút autoritását, sem a feleség és a gyermekek teljes
alárendeltségét”.
Kurzweil Anna Erzsébet elemzése a család
válságáról szól, annak is belső (házastársak egymáshoz való viszonya)
és külső (háború, gazdasági vagy szellemi élet) okait keresve a francia
regényben. Megállapítása szerint a regények elsősorban a belső okokkal
foglalkoznak, ami nem meglepő szerinte mert, „a külső hatások
jelentősége a mai ember számára magától értetődővé vált, ...., ha a család
válságát a külső körülmények elő is segítették, igazi rugóit az emberi lélekben
kell keresni” (6.o.).
Történelmi távlatokat is bevonva
elemzésébe a következőket állítja meg (20.o.): „Az irodalomtörténetben
szereplő* családválságokat kevés kivétellel a hűtlenség idézte elő. A jelenkori
regényben** a hűtlenség problematikája bár szerepel, de háttérbe szorul. Az
írók érdeklődése az érzelmek felbomlása felé irányul, azonkívül azt vizsgálja,
melyek az akadályai azon belső kapcsolat kialakulásának, mely a hitveseket
szorosabban fűzi össze, mint esküjük.”
Végkövetkeztetése a következő (21.o.):
A vizsgált regények „írói abban azonban megegyeznek,
hogy a család válságának végső okát a mai ember szellemi berendezkedésében
látják. A ma embere képtelen önzetlen áldozatokat hozni, görcsösen ragaszkodik
egyéni érdekeihez. Hogy a családi élet újra teljességében bontakozhasson ki,
szükséges, hogy maga az ember váljék önfeláldozóvá, - egyszóval jobbá.”
** Az első világháborút követően megjelent regények a 30-as évekkel bezárólag.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése